De voordelen van mindful bewegen met yoga of Mind-Walk en de kracht van de natuur kan je het best zelf ervaren. Maar er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat laat zien dat mensen gelukkiger, gezonder en creatiever zijn als ze meer tijd in de natuur doorbrengen.

De helende werking van de natuur

De natuur trekt onze aandacht zonder ons uit te putten. De rustige elementen van de natuur kunnen ons cognitief en psychologisch helpen. Zo is er onderzoek dat de relatie legt tussen tijd in het bos en natuur en vermindering in cortisol levels (stress hormoon), vermindering in activiteit van het sympatisch zenuwstelsel, vermindering in bloeddruk, verlaging van hartslag en een betere weerstand.

Geur komt direct je hersens binnen, heef sterke relatie met geheugen en kan je stemming verbeteren. Van de geur van bepaalde bossen is bewezen dat ze sterke medicinale eigenschappen hebben. Wist je dat bomen natuurlijke essentiële oliën afgeven om zichzelf te beschermen tegen invloeden van buitenaf? Dit worden fytonciden genoemd en deze vind je dus in de frisse boslucht die je inademt. Elke boomsoort heeft zijn eigen specifieke geur. Fytonciden hebben een enorm positief effect op de gezondheid, zoals bewezen in vele onderzoeken.

De geluiden van de natuur, met name vogelgezang, worden gelinkt met verbetering in stemming en alertheid. Ook is er een relatie gevonden tussen in de natuur zijn en verhoogde creativiteit.

Jantien tijdens een individuele Mind-Walk. Meditatie in het bos. Zij genoot van de oefeningen en de energie van de omgeving om haar heen.
Jantien geniet van een individuele Mind-Walk Special

Als je meer wilt lezen over de vele wetenschappelijk bewezen positieve effecten die de natuur op ons heeft is het boek ‘The nature fix’ van Florence Williams’ een aanrader.

Buiten sporten

Uit een onderzoek van de Nederlandse socioloog Jolanda Maas blijkt dat mensen die buiten gaan sporten minder last hebben van depressies, hart-en vaatziekte en diabetes. Een ander bijkomend voordeel is het UV-licht waardoor je lichaam vitamine D aanmaakt, iets dat essentieel is voor je botten en immuunsysteem. Ook train je buiten niet alleen je ledematen, maar ook je oogspieren; je wordt getriggerd om rond te kijken. Ze noemt de Veluwe als gebied met schone lucht.

Heel gezond dus die yoga en Mind-Walk in de natuur van Apeldoorn. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de effecten van yoga en Mind-Walk zelf…

Wist je bijvoorbeeld dat yoga houdingen voordelen hebben op fysiek, mentaal en energetisch nivo?

En dat je bij Mind-Walk oefeningen en (wandel)meditaties doet uit oa. yoga, mindfulness, bosbaden, tai chi, NLP èn mindset?

Probeer het gewoon eens zelf uit met outdoor yoga of door je aan te melden voor een Mind-Walk Special of training! Schrijf je in voor de nieuwsbrief om altijd op de hoogte te blijven van extra workshops, wandelingen, aanbiedingen en fijne info.

Pauline, docente van InNatuur yoga doet de krijger 3 houding bij een eik op de bosweide van Park Berg en Bos. Zij beoefend het liefst haar yoga in de natuur en ervaart zelf de voordelen hiervan.
Pauline, de docente van InNatuur yoga beoefend haar yoga het liefst in de natuur.

Zelf een korte yogaserie leren die regelmatig je in de natuur of in de tuin kan beoefenen? Dat kan met de Happy energy Ritual. Makkelijk tussendoor uit te voeren, met handig spiekbriefje, veel info en extra uitbereidingsoefeningen. Meer info

Ik wil Happy Energy Ritual!
dit veld niet invullen s.v.p.