Waar moet je aan denken bij outdoor yoga? 5 Tips vooraf ter voorbereiding, zodat je een fijn plekje vind en comfortabel blijft. ‘Wat trek je aan?’ bijvoorbeeld. En tips om (veilig) extra te genieten van je outdoor yoga ervaring.

Als je outdoor yoga lessen bij InNatuur yoga volgt, chroom dan niet om een zeiltje te vragen als je dat fijn vind. Ook kan je verschillende sokken uitproberen.

Deel 1: voorbereiding en praktische zaken.  Laagjes! 
Het kan lastig inschatten zijn wat je aan moet trekken. Je wil het zeker niet te koud krijgen maar ook niet te warm als je eenmaal opgewarmd bent... de oplossing? Juist, laagjes! Dan trek je makkelijk weer wat aan of uit. Als het frisser is zou je aan een mutsje kunnen denken om je warm te houden. Denk ook aan warme kleden (sokken) en/ of een dekentje voor de eindontspanning!  yoga sokken
Als je snel last hebt van koude voeten of het is frisser weer, denk dan ook eens aan (yoga) sokken! Je kan anti-slipsokken kopen of 'yoga'sokken met losse teentjes. Deze kan je in dunnere en dikkere varianten aanschaffen. Er zijn ook wollen sokken met antislip voor extra warmte. Let er op dat ze niet te groot zijn en goed passen, dan ga je niet alsnog glijden in je sokken..... Ook bestaan er 'blote voeten schoenen en sokken. met losse tenen en zonder die je naar wens met of zonder mat zou kunnen gebruiken. En bestaan er (vegan) schapen wollen yogamatjes die meer zouden moeten isoleren.  Nat gras of extra zuinig op je mat>
Een eenvoudige oplossing die niet duur is en milieuvriendelijker dan dunne plastic (wegwerp) zeiltjes... Koop een leuk plastic tafelzeil! Je hebt dan gelijk plek om je spullen droog neer te leggen.  Kies je stek en tijd.
Wil je in de ochtend, middag of avond? Wil je een rustig plekje of maakt het je niet veel uit (of voelt het veiliger) als er wandelaars (en honden) langskomen? Houd jouw favoriete plekjes eens goed in de gaten. (wanneer) Is het druk? waar komt de zon op en gaat hij onder. Afhankelijk van temperatuur en voorkeur kies je juist een plek in de zon of in de schaduw. En vergeet 'golden hour' niet. Voor zonsondergang en na zonsopkomst  is het mooiste licht....  Liever privacy of weinig tijd?
Onderschat je tuin niet als je die hebt! De makkelijkste en snelste manier om toch frisse lucht in te ademen, je voeten op de grond te zetten, vitamine D op te doen, naar de hemel te reiken en wie weet een vogeltje te horen of een beestje te spotten.

10 Tips voor outdoor yoga

Deel 1: voorbereiding en praktische zaken.

Laagjes!
Het kan lastig inschatten zijn wat je aan moet trekken. Je wil het zeker niet te koud krijgen maar ook niet te warm als je eenmaal opgewarmd bent… de oplossing? Juist, laagjes! Dan trek je makkelijk weer wat aan of uit. Als het frisser is zou je aan een mutsje kunnen denken om je warm te houden. Denk ook aan warme kleden (sokken) en/ of een dekentje voor de eindontspanning!

yoga sokken
Als je snel last hebt van koude voeten of het is frisser weer, denk dan ook eens aan (yoga) sokken! Je kan anti-slipsokken kopen of ‘yoga’sokken met losse teentjes. Deze kan je in dunnere en dikkere varianten aanschaffen. Er zijn ook wollen sokken met antislip voor extra warmte. Let er op dat ze niet te groot zijn en goed passen, dan ga je niet alsnog glijden in je sokken….. Ook bestaan er ‘blote voeten schoenen’ (ook met losse tenen), slippers en sokken. Deze kan je naar wens met of zonder mat gebruiken.

Nat gras, behoefte aan extra isolatie of extra zuinig op je mat?
Een eenvoudige oplossing die niet duur is en milieuvriendelijker dan dunne plastic (wegwerp) zeiltjes… Koop een leuk plastic tafelzeil! Je hebt dan gelijk plek om je spullen droog neer te leggen. En er bestaan overigens ook (vegan) schapen wollen yogamatjes die meer zouden moeten isoleren.

Kies je stek en tijd.
Wil je in de ochtend, middag of avond? Wil je een rustig plekje of maakt het je niet veel uit (of voelt het veiliger) als er wandelaars (en honden) langskomen? Houd jouw favoriete plekjes eens goed in de gaten. (wanneer) Is het druk? waar komt de zon op en gaat hij onder. Afhankelijk van temperatuur en voorkeur kies je juist een plek in de zon of in de schaduw. En vergeet ‘golden hour’ niet. Hier vindt je een schema met de tijden. Voor zonsondergang en na zonsopkomst is het mooiste licht….

Liever privacy of weinig tijd?
Onderschat je tuin niet als je die hebt! De makkelijkste en snelste manier om toch frisse lucht in te ademen, je voeten op de grond te zetten, vitamine D op te doen, naar de hemel te reiken en wie weet een vogeltje te horen of een beestje te spotten. Richt je aandacht op de natuur (elementen) die er zijn.

5 tips voor outdoor yoga  Deel 2: genieten  Maak verbinding met de natuur.
Voel de aarde onder je voeten en hoe ze je draagt. Je zou wortels vanuit je voeten kunnen visualiseren en/ of je voorstellen hoe de energie van de aarde via je voeten je lichaam in stroomt. Kijk om je heen, geniet van de schoonheid en realiseer je dat jij een onderdeel bent van de natuur. Voel de frisse lucht je longen in stromen en realiseer je dat je zuurstof van de bonen jou voedt en jij hen voedt met jouw CO2. Hoe ruikt het? Voel de temperatuur, wind, of zon als die er is.  Opwarmen
Zeker belangrijk als het frisser is (of als je boven de 40 bent.....) Doe een warming-up! Misschien ben je al wat warm van je fietstocht of (hard)looptocht naar je plekje. Anders zijn zonnegroeten een goede opwarmer of doe je andere yoga houdingen die je lichaam voorbereiden. Dit helpt om blessures te voorkomen.  Blote voeten op het gras of in het zand.
Als het kan ga dan ook eens op blote  voeten in het gras op op het strand. Echt helemaal aarden is niet alleen fijn maar heeft allerlei voordelen. Zoek maar eens op. 
Voor de liefhebber: Er zijn ook blote voeten schoenen (al dan niet met losse tenen) en sokken waardoor je de sensatie krijgt alsof je echt contact hebt met je ondergrond en de spieren in je voeten (natuurlijker) aan het werk worden gezet) Ook zijn er speciale aardende slippers en schoenen die een geleidende verbinding maken tussen voet en aarde.  Vind de ideale combi tussen aandacht bij jezelf en je omgeving.
Bij yoga richt je je aandacht meestal naar binnen. Bij je lichaam en je adem. Je kan je ogen sluiten om dat te vergemakkelijken. Maar als je buiten bent gebruik je je zintuigen ook om je te verbinden met de elementen en vooral te genieten! De wolken zien verschuiven als je omhoog kijkt in de driehoek. De wereld van een andere kant aanschouwen in een omgekeerde houding. Of een beestje observeren. Vind hierin jouw eigen mix.  Altijd tekencheck.
Niet te veel aan denken tijdens de yoga (evt. iets gebruiken om ze van je af te houden)........ Maar als je in het bos of de duinen yoga beoefend check dan achteraf altijd of je geen ongewenste bezoekers hebt gekregen zodat je ze op tijd kan verwijderen.

Deel 2: genieten

Maak bewust verbinding met de natuur.
Voel de aarde onder je voeten en hoe ze je draagt. Je zou wortels vanuit je voeten kunnen visualiseren en/ of je voorstellen hoe de energie van de aarde via je voeten je lichaam in stroomt. Kijk om je heen, geniet van de schoonheid en realiseer je dat jij een onderdeel bent van de natuur. Voel de frisse lucht je longen in stromen en realiseer je dat je zuurstof van de bonen jou voedt en jij hen voedt met jouw CO2. Hoe ruikt het? Voel de temperatuur, wind, of zon als die er is.

Opwarmen
Zeker belangrijk als het frisser is (of als je boven de 40 bent…..) Doe een warming-up! Misschien ben je al wat warm van je fietstocht of (hard)looptocht naar je plekje. Anders zijn zonnegroeten een goede opwarmer of doe je andere yoga houdingen die je lichaam voorbereiden. Dit helpt om blessures te voorkomen.

Blote voeten op het gras of in het zand.
Als het kan ga dan ook eens op blote voeten in het gras op op het strand. Echt helemaal aarden is niet alleen fijn maar heeft allerlei voordelen. Zoek maar eens op (earthing).
Voor de liefhebber: Er zijn ook blote voeten schoenen (al dan niet met losse tenen) en sokken waardoor je de sensatie krijgt alsof je echt contact hebt met je ondergrond en de spieren in je voeten (natuurlijker) aan het werk worden gezet) Ook zijn er speciale aardende slippers en schoenen die een geleidende verbinding maken tussen voet en aarde.

Vind de ideale combi tussen aandacht bij jezelf en je omgeving.
Bij yoga richt je je aandacht meestal naar binnen. Bij je lichaam en je adem. Je kan je ogen sluiten om dat te vergemakkelijken. Maar als je buiten bent gebruik je je zintuigen ook om je te verbinden met de elementen en vooral te genieten! De wolken zien verschuiven als je omhoog kijkt in de driehoek. De wereld van een andere kant aanschouwen in een omgekeerde houding. Of een beestje observeren. Vind hierin jouw eigen mix. Probeer ook contact met te lichaam te blijven houden ookal richt je ook aandacht naar je omgeving. Een hele belangrijke oefening.

Altijd tekencheck.
Niet te veel aan denken tijdens de yoga (evt. iets gebruiken om ze van je af te houden)…….. Maar als je in het bos of de duinen yoga beoefend check dan achteraf altijd of je geen ongewenste bezoekers hebt gekregen zodat je ze op tijd kan verwijderen.

Veel plezier!

Zin in meer outdoor yoga (info)?

Voor de buitenlessen van InNatuur yoga in Apeldoorn kijk hier

Wil je zelf korte (staande) serie leren voor meer energie en vrolijkheid om altijd makkelijk buiten te doen kijk hier

Wil je meer tips om zelf outdoor yoga te doen; kijk hier voor ideeën om zelf buiten yoga te beoefenen anders dan het uitvoeren van een serie houdingen.

afbeelding outdoor yoga van InNatuur yoga in park berg en bos in Apeldoorn. Een vrouw voert de plankhouding uit bij de bosvijver.