Algemene savasana aanpassingen.

Lig je niet lekker op je rug zo op de grond? Wil je savasana aanpassen om beter te ontspannen en meer te genieten? Wellicht kan je savasana al een stuk makkelijker maken met wat aanpassingen voor meer ondersteuning. Een rolletje (opgerolde deken/ handdoek) onder de knieën kan helpen voor je rug, een (dun) kussentje onder je hoofd of enkels kan ook prettig zijn of bij voorbeeld gevouwen deken(s) op de mat voor je over gaat op de liggende ontspanning. Er zijn ook yoga matten van (vegan) schapenwol of je gebruikt een schapenvacht. (Ook lekker voor outdoor yoga, waar je je echt door de aarde kan laten dragen) Dit isoleert en geeft comfort.

Doe je thuis yoga, dan zou je op je bed kunnen gaan liggen. Bij onze online pyjama yoga kan je dat ook doen. Rugklachten? als een rolletje niet voldoende is kan je ook je voeten op de grond plaatsen op heupbreedte en je knieen ontspannen tegen elkaar aan laten vallen.

Voelt het niet veilig genoeg om je ogen te sluiten als je zo op de grond ligt? Dan laat je ze gewoon open of ontspannen op een kiertje! Probeer je ogen en je blik zoveel mogelijk te ontspannen.

Ben je bang in slaap te vallen tijdens een yogales? Maak je niet te druk, dan heb je het even nodig! Het gebeurd echt vaker! Als je echt niet in slaap wilt vallen als je moe bent zou je in zittend kunnen eindigen of je houd een onderarm zo ontspannen mogelijk omhoog. Zodra je in slaap valt dreigt te vallen wordt je weer wakker.

Er nog een aantal variaties die je kan proberen. En weet dat je ook je yoga af kan sluiten met een ontspanning in (ondersteunde) zit. Zo kan je savasana naar jouw wens aanpassen:

Meisje in bloemetjes jurk ligt languit in een grasveld vol madeliefjes. Savasana in de natuur zoals je het ook bij de outdoor yoga lessen van InNatuur yoga kan doen.

Op de buik.

Je gaat op de buik liggen en plaatst je handen op elkaar (ellebogen wijzen naar buiten) en je voorhoofd op je handen. Zorg dat je comfortabel kan blijven ademen. Je benen liggen op heupbreedte of iets wijder uit elkaar. Eventueel kan je een deken onder je torso leggen tot en met je heupbotten zodat je je bekken heel licht kantelt. Deze variant kan prettig zijn bij lage rugklachten, gevoelige plekken als je op de rug ligt of als je het niet prettig vind om op de rug te liggen. Bovendien kan je zo de adem in de buik goed voelen.

In zijlig.

Dit kan met of zonder ondersteuning. Je kan jezelf meer comfort geven door een (dubbelgevouwen) deken op je mat te leggen, een bolster of kussen tussen de benen en knieën te plaatsen een iets tussen de enkels. Ook kan je een kussentje of deken onder het hoofd plaatsen. Je knieen buig je en plaats je iets naar voren. Probeer uit hoe voor jou je armen het prettigst liggen. Deze houding kan ook prettig zijn voor zwangere vrouwen. Mede omdat zo de onderste holle ader niet afgekneld wordt door de druk van de baarmoeder waardoor bloed circulatie kan verminderen. Op de linkerzijde werkt dan het best.

Savasana aanpassen met verhoging.

Je ligt op de rug maar plaatst een bolster of een opgevouwen deken onder de hele rug en hoofd zodat de borst meer geopend wordt. Je kan een extra deken gebruiken onder je hoofd om je nek meer ondersteuning te geven. Als je handen de grond niet (makkelijk) raken kan je dekens of handdoeken gebruiken om te ondersteunen. Deze versie kan helpen om makkelijker te ademen en is goed voor mensen die hier moeite mee hebben (bijv. astma, verkoudheid), mensen met klachten in de bovenrug. Bovendien is het goed voor iedereen die vaak gebogen achter een scherm zit.

Overleg met je yogadocent als je niet lekker ligt in zodat hij/zij met je mee kan denken. Voel je in ieder geval tijdens een les niet bezwaard om nog je even goed te settelen, een houding wat aan te passen, rolletje te pakken of zelf iets mee te nemen voor een heerlijke ontspanning. Geloof me: een yogadocent vind het juist fijn te zien dat je voor jezelf zorgt en lekker kan ontspannen.

Beoefen je thuis zelf of online yoga? Experimenteer hoe je het lekkerst ligt en neem ook daadwerkelijk de tijd om dat de doen! Bij InNatuur yoga krijg je hier in ieder geval de tijd voor. Bij de online pyjama yoga lessen van InNatuur yoga nodig ik je uit om de tijd te nemen zo comfortabel mogelijk te gaan liggen en hierbij ondersteuning of andere hulpmiddeltjes uit te proberen als je dat wilt. Zodat je je savasana nog fijner maakt. Je hoeft zelf geen speciale yogaspullen te hebben, daar zijn ook huis tuin en keukenmaterialen voor te gebruiken!

Enjoy!

Meer informatie over het hoe en waarom van savasana lees je hier

Tips en tools om makkelijker tot diepe ontspanning te komen lees je hier