Helemaal ontspannen en beter slapen door online hatha Yoga? Yoga in je Pyjama?! Dat kan! Hoe heerlijk is dat? Pyjama yoga is live online yoga beoefenen voor het slapen gaan. De stress van de dag weer van je af laten glijden en je lichaam en hoofd tot rust brengen door yogahoudingen, ademoefeningen en geleide eindontspanning. Gewoon vanuit je eigen huis via je laptop, tablet of telefoon. De yoga is er helemaal op gericht om jou helemaal te laten ontspannen en heerlijk te laten slapen. Als je wilt kan je in je pyjama mee doen (hoeft niet natuurlijk) en na de les, helemaal relaxed, zo je bed in rollen!

De pyjamayogales is maandag van 20.45 tot 21.45 uur.

“Thuis yoga is ook erg fijn. Lekker in je eigen coconnetje, verwarming wat hoger, lampjes gedimd…Helemaal iets voor jezelf…

Afbeelding van een vrouw die online yoga beoefend in haar slaapkamer. Na de yoga kan ze direct ontspannen gaan slapen

“Ik voel me tijdens en na de lessen meer ontspannen, vanwege de houdingen en de eindontspanning, en ook omdat het voelt als een moment voor mezelf. En ik merk dat ik steeds iets meer flexibel word (iets minder stijf😉).”

Pyjama yoga is ideaal als je:

  • Na een yoga les (waarna je helemaal relaxed bent) het liefst zo je bed in zou willen….. niet meer omkleden in een yoga studio, (in het donker) naar huisfietsen, etc maar lekker slapen.
  • Stress ervaart, druk bent en behoefte hebt aan ontspanning (en mogelijk ook merkt dat je minder goed in slaap valt of slaapt.)
  • In een burn-out zit of dreigt te raken.
  • Bij je kind(eren) thuis bent die slapen en je geen zin of geld hebt om een oppas te regelen voor een uurtje yoga. Ideaal voor (single) ouders!
  • Hoogsensitief bent en het prettig is in je eigen omgeving zonder allerlei extra prikkels weer tot jezelf te komen.
  • Jezelf had voorgenomen om zelf ’s avond thuis yoga te doen maar dat toch niet zo werkt. Laat mij jouw stok achter de deur zijn en jou begeleiden. Hoef jij niet meer na te denken wat te doen. Als je bent ingelogd en je matje hebt uitgerold heb je het moeilijkste gedaan.
  • Om wat voor reden dan ook prettiger vindt om niet in een yoga studio groepslessen te volgen maar dit liever vanuit je eigen huis doet. (wel met een online groepje)
  • Gewoon een laagdrempelige heerlijk relaxte yogales zoekt.

Hoe ziet de les er uit?

In de les starten we met een korte check-in om even ’te landen’. We maken contact met ons lichaam om rustig de les te starten. Daarna doen we asana’s (de yogahoudingen). Tijdens de yoga is er aandacht voor de ademhaling. De les wordt altijd afgesloten met een geleide eindontspanning/ savasana. Regelmatig verweven we in de les ook een specifieke pranayama oefening (ademhalingsoefening), ontspanningstechniek, of een oefening uit de Energy Medicine Yoga. Soms komt ook een korte meditatie of korte yoga nidra aan bod.

De lessen worden meerdere keren herhaald (met afhankelijk van de groep en het moment soms kleine variaties) zodat je de houdingen en oefeningen eigen kan maken en nog meer kan verdiepen. Een deelneemster verwoordt dit zo:

“De herhaling van houdingen in de  lessen vind ik erg prettig, soms is de eerste keer dat je een houding aanleert nog wat onwennig en ben je meer bezig met het opletten. Door herhaling gaat het steeds meer vanzelf en kun je je wat meer focussen op de ademhaling bij de oefening.

Wil jij ook zo ontspannen gaan slapen met yoga? Probeer het gewoon eens uit!

Probeer het uit, je kan nu gebruik maken van de aanbieding om 3 proeflessen te volgen voor 15 euro. Aanmelden kan via infoinnatuuryoga.nl Stuur ook gerust een mailtje als je nog vragen hebt, ik hoor ze graag! Na de proeflessen kosten losse lessen 10 euro.

online yoga; Vrouw die variatie van de kindhouding uitvoert. Deze houding helpt onder andere om de aandacht naar binnen te brengen en tot rust te komen en lekker te slapen.

Hoe werkt online yoga?

Als je je aanmeld hebben we voor de les nog even (email) contact. Zodat jij jouw vragen kan stellen en ik je nog wat informatie kan geven over (online) yoga. Ook wil ik graag weten of er dingen zijn waar ik rekening mee mag houden of tips over kan geven. Bijvoorbeeld als je bepaalde klachten hebt. (Jouw arts of behandelaar geeft aan wat je wel of niet mag, ik denk van daaruit graag mee hoe je de yoga aan kan passen, mocht dit nodig zijn). Luister zelf altijd goed naar je lichaam. Zeker bij online les is dat belangrijk om prettig en veilig yoga te beoefenen. Hier kan je een blog lezen die hier op aansluit met algemene tips voor als je yogales volgt.

Je krijgt van mij een online link en password van GoToMeeting waarmee je iets voor de starttijd rustig in kan loggen in de digitale ruimte. Dit werkt vergelijkbaar met ZOOM. We kunnen elkaar dan zien en spreken, en er is ruimte om nog wat te vragen of te bespreken. Als de les start worden de deelnemers ‘gemute’ zodat de les rustig verloopt. Je kan instellen dat je alleen mij (groter) ziet. Een laptop werkt vanwege het grote beeld het fijnst om de les te volgen. Hoe beter jij zelf in beeld bent, hoe beter ik de les op jou kan afstemmen en eventueel variaties of correcties kan geven. Ook na de les is er weer mogelijkheid om nog wat te delen of te vragen. Ik hoor altijd graag hoe je de les hebt ervaren. Maar voel ook zeker de de ruimte om even gedag te zwaaien en in stilte weg te gaan zodat je helemaal bij jezelf kan blijven.

Wat heb je nodig?

Zorg dat je een fijn rustig plekje hebt om je matje uit te rollen en een handige plek om jouw laptop of tablet neer te zetten. Als je (nog) geen matje hebt, kan je de yoga op vloerbedekking uitproberen. Trek comfortabele kleding aan waar je makkelijk in kan bewegen of je pyjama. Zorg ook dat je extra kleding/ sokken of dekentje hebt voor de eindontspanning als je dat fijn vindt. Als je dat hebt kan een extra deken, een rolletje, oogkussentje (of sjaaltje) of kussen fijn zijn om het jezelf zo relaxed mogelijk te maken maar dat hoeft niet. Bij sommige lessen is het gebruiken van een hulpmiddel tijdens een specifieke oefening wel heel prettig. Dit geef ik dan van te voren nog even aan. Je hoeft geen speciale yoga attributen te kopen ik geeft graag huis- tuin en keuken opties. Zo hebben we eens een sjaaltje gebruikt als ‘yoga riem’ en kan je kussen(s)/ deken(s) gebruiken als een blok of bolster handig is.

NU behoefte aan een stukje ontspanning? Lees de blog over savasana, de liggende houding aan het eind van een yogales

Meer over InNatuur yoga en de docent