‘Het voelt zo anders hoe we nu lopen als dat ik normaal doe’ zegt ze tijdens de Mind-Walk en verder in Park Berg en Bos op de Veluwe. Thematische wandelingen voor persoonlijke ontwikkeling met invloeden uit mindfulness, yoga, meditatie, adem- en ontspanningstechnieken, mindset training en meer? Nogal een mond vol. Ik merk dat het vaak niet helemaal duidelijk is wat Mind-Walk is, dat het lastig is om het ècht goed uit te leggen, en mensen regelmatig zelf al een niet complete invulling aan geven. Daarom hieronder een kleine verzameling verschillende ervaringen uit eigen wandelingen om wat meer beeld te geven. Aan de hand van de 6 Mind-Walk pijlers van de Mind-Walk methode.

1. De Natuur/ natuurbeleving

Bij een spontane ontmoeting in het bos vertelde ze me hoe wandelen in de natuur met/na een burnout de redding voor haar was, hoe ze genoot van de natuur en hoe het helpt bij stress. Voor mij heel herkenbaar! Ik kon haar beamen en wat vertellen over (onderzoek naar) de effecten van natuur op ons.

In de natuur zijn verlaagt bijvoorbeeld stress hormonen en kan je bloeddruk verlagen. Dit komt o.a. door wat we zien, de stoffen van de bomen en struiken die we inademen en er wordt nu onderzoek gedaan naar de effecten van de microben uit de natuur die we aanraken. De geluiden van de natuur, met name vogelgezang, worden gelinkt met verbetering in stemming en alertheid. Ook is er een relatie gevonden tussen in de natuur zijn en verhoogde creativiteit.

Buiten ZIJN. Dat doen we met de Mind-Walk. Verbinden met de natuur met onze zintuigen, verbinden met jezelf, jouw eigen natuur, bewegen met aandacht, oefening die je helpen uit je hoofd te komen, en in je lichaam. Aandacht in het hier in nu, Je ‘monkeymind’ komt wat tot rust en staat er ook weer ruimte voor nieuwe energie, verwondering en inspiratie. Ook kan de natuur als spiegel werken en je helpen inzichten te geven. Iets wat we bij de Mind-Walk specialisatie Innerlijk kompas gids (natuurcoaching) inzetten en soms een beetje tijdens de Mind-Walk aan bod komt. Maar dat gaat te ver voor nu.

Mind-Walk op de veluwe

Apeldoorn ligt mooi centraal in de prachtige Veluwe en is een ideale Mind-Walk locatie. Wij maken dankbaar gebruik van het het afwisselende Park Berg en Bos in Apeldoorn West om goed aan te kunnen sluiten bij de alle oefeningen in niet te lange wandelingen.

‘Dromig’ bos? check. Droge uitwijkplek? check. Heuveltjes om inspanning en ontspanning in je lichaam te voelen? check. Water bij een loslaat oefening? check. Afwisselende natuur om de zintuigen te ontdekken? check. Open plek met fijne energie? check. Goed bereikbaar met de auto? check. Bankje of beschut plekje voor meditatie? check. Kans op ontmoetingen met een ree, zwijn, vliegend hert en andere dieren? check. Mooie uitzichten? check.

Bijzondere plek voor MInd-Walk beweegreeks in Park Berg en bos, Apeldoorn, Veluwe/ gelderland

2. Wandelmeditatie

Wandel meditatie zit in elke Mind-Walk en kan op heel veel verschillende manieren! Vaak met de blik naar binnen waarmee we dieper contact maken met onszelf en ons lichaamsbewustzijn vergroten. Soms met bijvoorbeeld een vertraging of versnelling. Verbonden met de adem of met een meditatie uit de Mind-Walk Mind (zie punt 5) In de trainingen bouwen we de stilte en duur wat op.

Wandelmeditatie kan ook met de blik naar buiten. Het bos ervaren met alle zintuigen. Dat kan een voor een of alle zintuigen tegelijk. Onderdompelen in de natuur, als een bosbad. Deelnemers merken vaak op dat ze hierdoor veel meer zien en genieten van het wandelen.

Meestal is de visus een van de zintuigen waar we het meest op gericht zijn. Maar met welke blik ‘kijk’ je naar iets? Met de lens van liefde of vanuit angst? En heb je aandacht voor je omgeving? als je wandelt. Er is zoveel wat je (nog) niet ziet maar er al wel is. En gebruik je ook al je zintuigen?

Eye-openers

Op blote voeten lopen. Het is geen standaard onderdeel van de Mind-Walk. Maar ik hou er van en als er dan in een wandeling zintuigen aan bod komen en het kan…..bood ik het een stukje als extra optie aan.

In het ene groepje bleven de schoenen aan. Niks moet, we ont- moeten ook juist. In het andere groepje gingen de schoenen uit…..Bij de een vol enthousiasme want ze wist hoe goed het doet. Bij de ander met enige twijfel en een bewuste keuze om buiten de comfort zone te stappen….

Wat een ontdekking werd dat! “He, dit voelt eigenlijk heel fijn” Het voelt als thuis….of is dat raar? Na het stukje blootsvoets wandelen waarin de onze #freethetoe bedachten werd waargenomen dat ze daarna fijner liep, de voeten voelden zachter…. Zo heeft iedereen zijn of haar eigen eye-openers.

3. Mind-Walk Relax

Tot ontspanning komen kan op verschillende manieren aangezien Mind-Walk gebruik maakt van verschillende stromingen.

Meditatie, visualisatie, adem, er zijn veel verschillende ontspanningstechnieken. Als je als Mind-Walk trainer heb je ook de vrijheid om je eigen creativiteit en kennis te gebruiken.

Ontspanning met uitzicht op de bosvijver van park berg en bos in Apeldoorn (Veluwe)

Op deze foto hebben de deelnemers net genoten van een zittende variant van een combinatie van Jacobson relaxatie (aan en ontspannen van verschillende delen van je lichaam) met ook zachte vloeibare bewegingen (geleerd van Jacqueline Smeets, oprichtster van mind-walk) in combinatie met een van de (yoga nidra) technieken uit mijn yoga opleiding…..

En laat park berg en bos daar nou prachtige plekjes voor hebben……

Resultaat: heel ontspannen deelnemers die een beetje moeite lijken te hebben weer verder te gaan wandelen.

Missie geslaagd!

Een dromenvanger op de bosweide.
Een van de presents waar we ook een meditatie/ visualisatie mee doen

4. Mind-Walk beweegseries

Ook bevatten Mind-Walks regelmatig een beweegserie die aansluit bij het thema van de wandeling. Hier is de insteek met aandacht bewegen voor iedereen. Ze kunnen uit de yoga komen (of geïnspireerd op yoga), tai chi invloeden hebben, invloeden uit de EFT (emotional freedom techniek) of invloeden uit andere discipines (ook afhankelijk van de achtergrond van de Mind-Walk trainer).

Zo is er bijvoorbeeld een yogaserie met krachtige houdingen waarin gekeken kan worden wat een houding met je doet, te oefenen met voelen van inspanning en ontspanning in je lichaam, en zacht en kracht te combineren. Hierin ervaart de een hoe fijn het werkt op je gevoel om dergelijke poses aan te nemen en moedig ik haar aan ‘in te tunen’ op het krachtige gevoel, neemt een ander waar dat ze het altijd ‘goed’ moet doen snel te veel vraagt en is daar de uitnodiging een stappje terug te doen. Een ander ontdekt hij fijn hij yoga vind. En blijkt het een eye-opener te zijn hoe je op verschillende manieren met dergelijke houdingen kan spelen.

In deze video zie je een fragmentje uit een beweegserie met invloeden uit de Tai Chi

5. Mind-Walk Mind

“Imagination is everything. It is the preview of life’s coming attractions.” – Albert Einstein-

“The secret to doing anything is believing that you can do it. Anything that you believe you can do strong enough, you can do. ” -Bob Ross-

“Alles wat we zijn is het gevolg van onze gedachten. Wat we denken, worden we.” -Boeddha-

In de Mind-Walk basistraining hebben we deze week de kracht van gedachten ervaren op een Mind-Walk manier. Ik verklap nog niet hoe.

Hoewel veel oefeningen in de Mind-Walk gericht zijn om juist uit het hoofd te komen (en meer in je lichaam bijvoorbeeld) is ‘Mind-Walk Mind’ ook een van de pijlers en dus onderdelen van de Mind-Walk.

Ons hoofd wordt veel gebruikt. Gedachten zullen altijd komen. Laten we ook kijken hoe we onze mind/ gedachten op een positieve manier kunnen inzetten. We hebben vaak (onbewust) veel negatieve gedachten die maar rond blijven ‘loopen’ vanuit bepaalde overtuigingen. Hier bewust van worden en vervolgens los van komen en bewust positieve gedachten gebruiken kan je leven veranderen. Geloof niet alles wat je denkt!

Wist je dat hoewel we yoga vaak vooral van de houdingen kennen juist het loskomen van het ego/mind belangrijk is in de yoga?

Mindset, omdenken, gedachtekracht, NLP, autosuggestie…. zit er allemaal ook in Mind-Walk. Al is het ook niet zo dat we alles maar willen omdenken of heel hard positief willen maken. Ook de moeilijke dingen mogen er zijn.

De wandelende oefening die we nu deden had mooie effecten. “Ik ga hier wel goed op, ja ” zei een van de deelnemers. Een ander sprong en huppelde vrolijk in het rond…

Ook mooi in de winter. Park berg en bos is erg afwisselend. Hier wandelen we in een stuk bos met prachtige lichtinval. Passend bij de wandelmeditatie in stilte.
Ook mooi in de winter

Met een andere speciale wandelmeditatie gingen we ‘dromend’ wandelen. In beide groepjes voelde ik bij een van de deelnemers bij deze oefening in eerste instantie ook wat twijfel, weerstand, de opdracht lastig? Dat hadden we niet eerder gehad. Met wat extra aanwijzingen toch gewoon geprobeerd.

En het grappig was dat bij beide dames in de verschillende groepjes er eigenlijk iets heel vergelijkbaars gebeurde.

De oefening bleek een mooie ervaring, dromen hoeven niet ‘groots’ of materieel te zijn, het was meer een gevoel waar ze op op uit kwamen en wat ze echt wilden. Ze hadden niet zo veel nodig in de buitenwereld. Het zit van binnen.

6. Presents-in-the-Present

Verwonderd bekijk ik het beestje op de grond, klein, krachtig en imponerend. Zes jaar zat hij als larve onder de grond om in ongeveer twee weken vrouwtjes te vinden en te paren voor hij weer sterft. Als je het geluk hebt een vliegend hert te zien vergeet je dat niet zo snel. Het voelt als een kadootje. Bij de Mind-Walk hebben we het ook wel over present-in-the-present.

De MInd-Walk van InNatuur yoga vind plaats in een van de gebieden op de veluwe waar het vliegend hert zich bevind. Deze afbeelding laat een mannetje van deze grote kever met zijn 'gewei' zien.
Mannetje vliegend hert

Mijn zoontje was vooral verbaast dat ik het beestje zag terwijl we een klein wandelingetje maakte. ‘Hoe komt het dat jij dit soort dingen altijd wel ziet, terwijl iedereen er voorbij loopt?!” Tja, waar we wandelen is een van de gebieden op de veluwe waar ze voorkomen.

Misschien puur geluk, misschien heb ik zelf voelsprietjes ontwikkeld, soms weet ik een beetje waar op te letten of ken ik plekken waar en wanneer ik bijvoorbeeld vliegend herten zou kunnen vinden, helpt het dat ik me blijf verwonderen over de schoonheid van de natuur of loop ik aandachtiger……. Iets wat we in de Mind-Walk® oefenen.

Zo treffen we regelmatig mooie kadootjes. We hebben al twee keer een ontmoeting met een wild zwijn tijdens de Mind-Walk Special ‘Ontmoeten en Ont-moeten gehad’. Een teken van de specht voor een deelnemer aan de Mind-Walk training. Mooie vondsten onderweg die worden mee genomen als herinnering. Of dat wat je voor een oefening ‘zo maar’ oppakt wel heel symbolisch blijkt te zijn. Een roodborstje die ons opzocht tijdens een yoga beweegserie bij de bosvijver en bijna tussen de benen van een van de deelnemers ging zitten. Een overvloed aan baby padjes, waardoor een hele nieuwe wandelmeditatie ontstond in onze pogingen ze te ontwijken. IJshaar in de winter.

Kadootjes als onderdeel van wandeling of training?

Voor ik startte Mind-Walk training begreep ik die presents niet zo. Waarom is dat een onderdeel van Mind-Walk? Daar gaat het toch helemaal niet om? Als je met aandacht in het hier en nu bent is ’the present’ toch een ‘present’?

Tijdens de opleiding tot Mind-Walk trainer vond ik het stiekem toch wel heel leuk om steeds een kadootje te krijgen. Soms deden we er een oefening mee, soms kregen we hem na de les als herinnering aan het thema, of oefening of om nog iets thuis te kunnen doen.

Na de opleiding merkte ik ook hoe goed het kan werken. Het armbandje dat ik kreeg en waar we een prachtige oefening mee hadden gedaan, draag ik heel regelmatig met veel plezier. Het brengt me terug naar de opleiding, de groep, de omgeving, de specifieke oefening, het fijne gevoel, en herinnert me er aan dat we heel veel Mind-Walk momentjes kunnen toepassen in het dagelijks leven!

Daarnaast is ook het geven en ontvangen een mooi thema. Kan jij goed ontvangen? Als je een compliment krijgt, moffel je het een beetje wel of ontvang je hem echt en geniet je er van?

Ra, ra, wat eigenlijk een van de eerste dingen was die ik deed toen ik de Mind-Walk training wilde gaan doorgeven op de veluwe? Ja! kadootjes voor de Mind-Walk kopen. Ik vind het super leuk om een klein leuk toepasselijke kadootje te verzinnen voor een oefening of thema. En als ergotherapeut weet ik natuurlijk ook hoe waardevol reminders zijn en hoe lastig het kan zijn dingen die je leert in de dagelijkse praktijk te brengen.

Daarom in mijn Mind-Walk training allerlei verschillende kadootjes. En krijg je ook oefeningen mee voor thuis als extra mogelijkheid mocht je verder willen met een thema. Daarnaast mag je na de eerste wandelingen van een training, je als je wilt, een essentievragenkaartje trekken. Zo hoop ik het makkelijker te maken ook in de dagelijkse sleur mooie Mind-Walk momentjes te creëren. Verwacht geen grote kado’s want daar gaat het dus inderdaad niet om. Een present kan een oefening op papier zijn, een gedicht of iets meer tastbaars. Dat wisselt per keer. Ik vind het heerlijk de deelnemers te verrassen.

Mala op een boomstronk met een veertje en madeliefje. Een present die terugkomt in de Mind-Walk verdiepingstraining.
Houten mala, ook te bestellen samen met een online programma waarin je leert wat je er mee kan doen.

Van een van de deelnemers van de training hoorde ik terug dat ze de een mooi plekje had gemaakt waar ze de kadootjes neerzette. En hoe dit haar hielp als reminder om de wat ze in de Mind-Walk leerde en ervaarde ‘mee naar huis te nemen’ en toe te passen. Een van de eerste deelneemsters van een Mind-Walk Special liet een tijd geleden zien nog steeds het kadootje dat bij de meditatie hoorde in/aan haar telefoon te hebben.

Hopelijk heb je zo wat duidelijker wat Mind-Walk zoal inhoud. De beste manier blijft natuurlijk Mind-Walk zelf te ervaren, zit je in de buurt van Apeldoorn/ Veluwe ben je welkom bij InNatuur yoga!

De Mind-Walk basistrainingen starten op vrijdag 9 september en zondag 11 september.

Ik wil een plekje bij de Mind-Walk basistraining op vrijdag!
dit veld niet invullen s.v.p.

Ik wil een plekje bij de Mind-Walk basistraining op zondagochtend!
dit veld niet invullen s.v.p.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief als je op de hoogte wilt worden gehouden van nieuwe Mind-Walk data, acties en online ontwikkelingen.

Ik wil op de hoogte blijven en meld me aan voor de nieuwsbrief

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.