Tips en tools die je kan toepassen tijdens je savasana en andere relaxmomentjes. Enjoy!

Heb je moeite om uit je hoofd te komen en echt te ontspannen als je een rustmomentje, meditatie of savasana (liggende eindontspanning aan het eind van de yogales) doet? Probeer eens deze tips om makkelijker en dieper te ontspannen.

• Voel het contact dat je lichaam maakt met de ondergrond. Je kan je lichaam langs lopen met je aandacht. Voel waar je lichaam de grond of stoel raakt en waar niet. Voel de verschillen in druk op de ondergrond. Geef je over aan het gedragen worden, je hoeft er niks voor te doen als je ligt. Als je zit kan je jezelf vaak ook nog meer laten dragen.

• Je kan ook je lichaam langs lopen en stukje voor stukje dat lichaamsdeel eerst goed aanspannen, even vast houden en dan weer los laten. Voeten en tenen, benen, buik, schouders en armen, handen, gezicht, hele lichaam.

• Volg je adem. Zonder dit te hoeven veranderen. Observeer zonder oordeel. Door je mind een opdracht te geven wordt deze rustiger. Je adem is er altijd en brengt je naar het hier en nu.

.• Het is heel normaal als je afgeleid wordt door gedachten. Geen probleem, juist heel goed dat je dat opmerkt! Als jij de gene bent die je gedachten waarneemt, kan je ervaren dat je ze niet bent. Je laat ze voorbij drijven als een wolkje zonder er in mee te gaan en er een verhaal van te maken of er een oordeel over te hebben. Gedachten komen toch wel. No problem! Je brengt je aandacht gewoon weer liefdevol terug naar je lichaam of je adem.

• Laat je lichaam stukje voor stukje ontspannen, zwaar worden, zinken in de grond. Begin bijvoorbeeld bij je voeten, ga dan door naar je enkels, benen tot aan je schouders. Ga dan verder met je armen en handen. Daarna eindig je je aandacht naar je nek en hoofd en laat je je hele lichaam ontspannen, waar worden en zinken in de grond.

• Laat ook je gezicht ontspannen. Vaan hebben we nog spanning in de kaken (zorg dat ze los van elkaar zijn), rondom de ogen of voorhoofd.

• Het ontspannen laten rusten van je tong in je onderkaak helpt om je hele systeem tot rust te brengen.

• Voel de ruimte in je handen, je voeten, je hele lichaam, de ruimte tussen je ogen. Uit onderzoek blijkt dat het ervaren van ruimte tussen de ogen je tot een meer ontspannen staat brengt.

Lastig om zelf te relaxen of diep te ontspannen in savasana? Je kan beginnen met een geleide savasana, meditatie of ontspanning waarbij iemand je door de oefening heen praat. Insight timer en headspace zijn bekende voorbeelden van meditatie apps. Insight timer is gratis en bevat heel veel verschillende soorten meditaties, muziek en dergelijke van verschillende leraren.

Is dit ook lastig? Misschien is juist met aandacht bewegen heel prettig voor je en een betere eerste stap. Met yoga bijvoorbeeld. Of met Mind-Walk waarbij je ook de natuur gebruikt om uit je hoofd te komen en te ontspannen en oefeningen uit allerlei verschillende stromingen doet. Mind-Walk® wordt door heel Nederland gegeven (en daar buiten). In Apeldoorn kan je met InNatuur yoga op pad met een Mind-Walk® en kan je outdoor yoga lessen volgen.

Wil je je ontspanning serieus nemen of beter leren ontspannen met rustige en laagdrempelige yogalessen helemaal gericht op ontspanning? Ik begeleid je met liefde in de live online pyjama yoga van InNatuur yoga (www.pyjamayoga.nl). Daarna rol je zo je bed in om heerlijk te slapen. Bij onze pyjama yoga kan je het ook aangeven als je de yoga en savasana wilt gebruiken om in slaap te vallen en bij de eindontspanning in bed gaan liggen.

Heb jij nog tips en tools om makkelijker diep te ontspannen?