Je blik verbreedt letterlijk en figuurlijk met yoga in de natuur van Apeldoorn. Echt met je voeten op de aarde staan. De Zonnegroet naar de zon voor een dosis vitamine D. Reiken naar de hemel. De boom houding uitvoeren naast de bomen.  Weg van alle prikkels, ons drukke bestaan en dagelijkse beslommeringen.  De stilte en geluiden van het bos. En soms… krijg je bezoek van een vleermuisje, zie je een uil, of komt er een konijntje voorbij. Je ademt frisse lucht in, de zuurstof uit de bomen voedt je. En wat jij uitademt wordt weer opgenomen door de bomen. We vergeten vaak dat we ook gewoon een onderdeel van de natuur zijn, zo verbind je je weer… Met de natuur om je heen en jouw ware natuur.

Yoga + Natuur = Magic! En super gezond!

Foto van yoga in de natuur op de sportvelden in Apeldoorn. Twee vrouwen doen downward facing dog.
Yoga buiten in de natuur op de sportvelden orderbos in Apeldoorn West.

De buitenyoga is een ervaring op zich. Heerlijk in de natuur. In de ochtend een mooie start van de dag en ’s avonds ook nog iets fijns om naar uit te kijken overdag. Een hele andere ervaring dan de yoga lessen die ik in het verleden binnen heb gehad. Echt een keer doen! “

Waar in de natuur?

De outdoor yogalessen van InNatuur yoga zijn in de natuur van Apeldoorn west (Orden / Berg en Bos). Deze plekken zijn makkelijk bereikbaar. Vorig jaar vooral bij de sportvelden Ordenbos maar ook in park Berg en Bos. Hier maakten we toen het kouder werd gebruik van een rustig overkapt plekje met een houten vloer. Er zijn een droge uitwijkplekken bij (mogelijke) regen. Uiteraard kunnen we ook, als iedereen dat wil, een keer een ander plekje opzoeken. In de wintermaanden worden de oefeningen in een wandeling verwerkt waardoor je nog meer van de mooie omgeving kan genieten.

Voor de buitenyoga twijfelde ik wel of ik me niet bekeken zou voelen. Maar ik vond het juist heel ontspannen en heb daar eigenlijk geen last van gehad. Je weet fijne rustige plekjes op te zoeken. En het voelen van de wind en het gras, het horen van de vogels en de gibbons maken de lessen juist meer bijzonder.

yoga in de natuur van Apeldoorn. Vrouw voert de plankhouding uit met uitzicht op de bosvijver van Berg en Bos
Yoga met uitzicht op de bosvijver van park Berg en Bos in Apeldoorn.

Hoe ziet de les er uit?

In de les starten we met een korte check-in om even ’te landen’. We maken contact met ons lichaam om rustig de les te starten. Daarna doen we asana’s (de yogahoudingen). De yogales wordt altijd afgesloten met een geleide eindontspanning/ savasana of (wandel)meditatie in de winter. Tijdens de yoga is er aandacht voor de ademhaling. Soms doen we ook een specifieke pranayama oefening (ademhalings oefening), korte meditaties of kleine oefening uit de Energy Medicine Yoga. De lessen sluiten uiteraard aan bij het seizoen (weer). In de wintermaanden wordt het een yoga wandeling.

“Doordat de lessen een tijd hetzelfde zijn, merk ik dat ik de houdingen steeds beter ken en verdieping kan zoeken. En door de afwisseling na een x aantal keer blijft het ook weer afwisselend.”

Wanneer is de buiten yoga?

Woensdagochtend van 9.00 tot 10.00

In de schoolvakanties van midden Nederland worden geen of minder lessen gegeven.

yoga in de natuur van Apeldoorn. Foto van een korte meditatie tijdens de yogales van InNatuur yoga aan de bosvijver van park berg en bos in Apeldoorn. Toen ons vaste stekje een keer bezet was waren we uitgeweken naar deze prachtige locatie.
Soms moet je uitwijken naar een ander plekje, zoals de bosvijver bij park Berg en Bos.

Proefles mogelijk?

Stuur een mailtje naar info@innatuuryoga.nl als je vragen hebt of om je op te geven. Je kan nu voor 15 euro 3 proeflessen volgen om te ervaren of het wat voor je is.

In deze blog lees je tips voor het fijn en veilig volgen van yoga lessen. Handig om van te voren door te lezen.

Praktische zaken en wat neem je mee?

In principe neem je eigen yogamatje mee. (Neem even contact met mij op als dat lastig is dan kan je er een lenen). Nu we gestart zijn met de Yoga Winter Wandelingen hoef je geen matje mee te nemen. Zeker als het frisser is, is het belangrijk laagjes (sport) kleding aan te trekken waar je makkelijk in kan bewegen. Eventueel kan je ook speciale yogasokken, antislipsokken of ‘blote voeten schoenen’ aantrekken. Ik heb verschillende soorten sokken die je mag uitproberen als je wilt. In de winter (bij de wandel yoga) laat je je schoenen aan. Als je een meditatiekussentje wilt uitproberen of een blok of bolster kan je dat aangeven. Zorg dat je voldoende warme kleding mee hebt voor momenten dat we stilzitten of op de grond liggen voor de eindontspanning (dekentje, extra trui, sokken).

Er zijn mooie goed bereikbare droge uitwijk plekken mocht het (mogelijk) regenen. Als het weer heel erg slecht is of veiligheid in het geding komt gaat de les niet door, dit krijg je minimaal 40 minuten voor de les door. Je kan dan op maandagavond mee doen met de pyjama yoga als je dat wilt. Mocht je zelf een keer niet kunnen op woensdag kan je het ook aangeven en met pyjama yoga meedoen als er plek is. Tijdens de schoolvakanties is er niet altijd les.

Kosten?

Momenteel werken we met losse lessen van 10 euro per keer. Zoals hierboven beschreven kan je eerst 3 proeflessen volgen voor 15 euro.

Decemberaanbieding!

Wil je ook yoga om lekker te relaxen vanuit het comfort van je eigen huis? In december kan je als je mee doet met de online pyjama yoga op maandagavond voor slechts 5 euro mee doen met de outdoor les. Gouden combi! Laten we energiek en relaxed de decembermaand door komen. (geen les tijdens schoolvakantie)

Yoga in de natuur. twee vrouwen doen een variatie van de zittende twist.

De voordelen van yoga in de natuur?

Yoga en de kracht van de natuur kan je het best ervaren. Maar er komt ook steeds meer wetenschappelijk bewijs dat laat zien dat mensen gelukkiger, gezonder en creatiever zijn als ze meer tijd in de natuur doorbrengen.

De natuur trekt onze aandacht zonder ons uit te putten. De rustige elementen van de natuur kunnen ons cognitief en psychologisch helpen. Zo is er onderzoek dat de relatie legt tussen tijd in het bos en natuur en vermindering in cortisol levels (stress hormoon), vermindering in activiteit van het sympatisch zenuwstelsel, vermindering in bloeddruk, verlaging van hartslag en een betere weerstand.

Geur komt direct je hersens binnen, heef sterke relatie met geheugen en kan je stemming verbeteren. Van de geur van bepaalde bossen is bewezen dat ze sterke medicinale eigenschappen hebben. Wist je dat bomen natuurlijke essentiële oliën afgeven om zichzelf te beschermen tegen invloeden van buitenaf? Dit worden fytonciden genoemd en deze vind je dus in de frisse boslucht die je inademt. Elke boomsoort heeft zijn eigen specifieke geur. Fytonciden hebben een enorm positief effect op de gezondheid, zoals bewezen in vele onderzoeken.

De geluiden van de natuur, met name vogelgezang, worden gelinkt met verbetering in stemming en alertheid. Ook is er een relatie gevonden tussen in de natuur zijn en verhoogde creativiteit.

Als je meer wilt lezen over de vele wetenschappelijk bewezen positieve effecten die de natuur op ons heeft is het boek ‘The nature fix’ van Florence Williams’ een aanrader.

Uit een onderzoek van de Nederlandse socioloog Jolanda Maas blijkt dat mensen die buiten gaan sporten minder last hebben van depressies, hart-en vaatziekte en diabetes. Een ander bijkomend voordeel is het UV-licht waardoor je lichaam vitamine D aanmaakt, iets dat essentieel is voor je botten en immuunsysteem. Ook train je buiten niet alleen je ledematen, maar ook je oogspieren; je wordt getriggerd om rond te kijken. Ze noemt de Veluwe als gebied met schone lucht.

Heel gezond dus die yoga in de natuur van Apeldoorn. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de effecten van yoga zelf… Wist je bijvoorbeeld dat yoga houdingen voordelen hebben op fysiek, mentaal en energetisch nivo?

Meisje in bloemetjes jurk dit in meditatie op een grasveld vol madeliefjes. Flower power!
Dit is dus met recht Flower Power te noemen. Meditatie met de voordelen van de natuur.

Tips om zelf buiten yoga te doen anders dan een serie yoga houdingen

Tips om (zelf) buiten yoga te beoefenen, ter voorbereiding en om meer te genieten

volg ons ook op facebook!