Waarom wordt de yogales altijd liggend afgesloten met savasana?

De asana’s (houdingen) in een yogales worden bijna altijd afgesloten met een liggende houding op de rug. Dit wordt ook vaak de eindontspanning genoemd. De Sanskriet naam voor deze asana is savasana, maar waarom doen we dit eigenlijk?

Deze houding kan diepe ontspanning brengen. Het kan je helpen te herstellen bij mentale en fysieke vermoeidheid. Het idee hier achter is ook dat het je helpt om alle houdingen die je ervoor hebt gedaan beter te verwerken in je lichaam. Je versterkt het effect van de asana’s zo. Bovendien helpt het tegen eventuele verzuring in de spieren.

Je vergroot je lichaamsbewustzijn doordat je helemaal met je aandacht naar binnen gaat. In de yoga wordt dit ook wel pratyahara genoemd; het terugtrekken van de zintuigen.

Een meisje in een bloemetjes jurk ligt in savasana op het gras vol madeliefjes. Dit is flower power. Waarom savasana buiten? Zo maak je echt contact met (de energie van) de aarde.
Bij de buiten lessen van InNatuur yoga doe je savasana in de natuur. Je laat je dan echt gedragen worden door de aarde.

Savasana, de makkelijkste houding of de moeilijkste?

Hoe heerlijk en simpel het ook lijkt, voor veel mensen is dit een van de meest uitdagende houdingen, en daarmee wellicht ook wel een van de belangrijkste. Tijdens zelf yoga beoefenen wordt hij nog wel eens overgeslagen als men het belang ervan niet goed weet. Niet doen dus als jij ook die neiging hebt. Je kan ook zonder een serie houdingen eens gaan liggen voor savasana.

We leven in drukke en vaak onzekere tijden. Vaak zijn we ook gewend om altijd iets te (‘moeten’) doen. Vaak hebben we bewust of onbewust geleerd dat niks doen of zomaar gaan rusten ‘lui’ is of niet hoort voordat je klaar bent. Dat kan hardnekkig zijn, zeker als je je hier niet zo bewust van bent. Wat ook vaak speelt is dat we nog wel eens afleiding zoeken om maar niet met onszelf, onze vaak negatieve gedachten en onze emoties te zijn. Ook dan kan stilte heel lastig zijn. Je hoofd dat maar door ratelt of een emotie die naar boven komt. Het werkt alleen niet om dingen te onderdrukken en het kan je veel energie kosten.

Bewust (leren) ontspannen is zo nodig.

Zeker in de huidige maatschappij waarin de stress ons om de oren vliegt. We worden wellicht niet meer achterna gezeten door een wild beest waarbij stress ons helpt om te vechten of te vluchten maar ons lichaam reageert nog steeds zo ook al gaat het nu om de vele prikkels om ons heen, werkdruk of ruzie met je partner. Ons lichaam is vaak zo gewend is aan stress en de stofjes die daar bij vrij komen dat we het niet altijd meer goed door hebben. En echt ontspannen moeilijk wordt. Yoga biedt technieken om je systeem weer tot rust te brengen en zo gezond en happy te blijven. Savasana is hier een van.

Zorg goed voor jezelf! Misschien kan je niet zo vaak yoga beoefenen als je zou willen. Of heb je juist geen behoefte aan yogahoudingen 😉 Je hebt vast van 3, 5 of 10 minuten om even te ontspannen in savasana.

Hoe beoefen je savasana?

Je kan savasana op de grond doen (met een matje), buiten in het gras of op je bed. Dan is de kans dat je in slaap valt wel wat groter. Zorg dat je warm genoeg bent, gebruik eventueel een dekentje, trui of sokken. Als je het te licht vindt, dim dan het licht, zet het uit of gebruik een oogmasker of sjaaltje.

Ga op je rug liggen. Je voeten op heupbreedte of wat verder uit elkaar. Laat je tenen maar naar buiten wijzen, zodat je je benen goed kan ontspannen. Voor meer comfort (voor je rug) kan je een opgerolde handdoek, smal kussen of bolster onder je knieen leggen. Je armen liggen langs je lichaam, een stukje van je af en met de palmen omhoog. Sluit je ogen. Breng je aandacht gaat naar binnen. Ontspan je hele lichaam en laat je gedragen worden door de grond onder je. Je kan zo lang blijven liggen als je wilt.

Om rustig uit de houding te komen kan je eerst weer wat dieper ademen. Beweeg rustig je vingers en je tenen. Maak bewegingen waar je lichaam op dat moment behoefte aan heeft. Misschien wil je je even helemaal uitstrekken of juist klein maken. Je kan dan bijvoorbeeld je knieen naar je toe trekken en rondjes draaien. Zo krijgt je onderrug gelijk een massage. Als je zover bent kom je (evt. via je zij) tot zit.

Lees hier tips en variaties als je niet zo lekker ligt op je rug. Bijvoorbeeld door rugklachten, pijnklachten, zwangerschap, astma, verkoudheid of als je gewoon veel achter een beeldscherm hebt gezeten of je (buik)adem beter wilt (leren) voelen.

Lastig om zelf savasana te doen of diep te ontspannen?

Hier lees je een aantal tips en tools om makkelijker diep te ontspannen.

Wil je je ontspanning serieus nemen of beter leren ontspannen met rustige en laagdrempelige yogalessen helemaal gericht op ontspanning? Ik begeleid je met liefde in de live online pyjama yoga van InNatuur yoga. Daarna rol je zo je bed in om heerlijk te slapen.

Hier lees je meer over InNatuur yoga.

Volg ons ook op facebook voor meer tips en informatie over yoga

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *